czwartek, 20 czerwiec 2019 r.
Bip
Bezpieczny Powiat K-ki
Bezpieczny Kraków
   Sprawy OSP
 
 Liczba odwiedzin : 1953420

 






Kraków ul. Obrońców Modlina 2
tel. 12 653-23-65, 12 653-23-67, e-mail: jrg4(at)psp.krakow.pl

 

    

mł. bryg. mgr inż. Henryk Tarcholik
Dowódca Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej




foto. Karol Klima

Do zadań jednostki ratowniczo-gaśniczej należy między innymi:

  •  organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczych w czasie pożarów, klęsk żywiołowych lub miejscowych zagrożeń oraz wykonywanie pomocniczych specjalistycznych czynności ratowniczych w czasie klęsk żywiołowych lub likwidacji miejscowych zagrożeń przez inne służby ratownicze,

  • sporządzanie dokumentacji z prowadzonych działań ratowniczych,

  • utrzymywanie gotowości do prowadzenia działań ratowniczych,

  • współdziałanie w zakresie prowadzenia działań ratowniczych z innymi podmiotami ratowniczymi i służbami funkcjonującymi w rejonie działania,   - prowadzenie rozpoznania zagrożeń w zakresie niezbędnym do podjęcia działań ratowniczych na obszarze powiatów,

  • organizowanie ćwiczeń i doskonalenia zawodowego.

JRG nr 4 specjalizuje się w zakresie ratownictwa technicznego, chemicznego i ekologicznego, które prowadzi specjalistyczna grupa wodno-nurkowa.

Powierzchnia obszaru chronionego wynosi około 129 km2 w tym:

  • na terenie miasta Krakowa około 66 km2,

  • na terenie Powiatu Krakowskiego około 63 km2.

Ilość mieszkańców około 49000 w tym:

  • na terenie miasta Krakowa około 41000,

  • na terenie Powiatu Krakowskiego około 8000.


Rejon działania JRG 4 na terenie Krakowa obejmuje części dzielnic XII, XIII, XIV i XVIII.

Zawarty jest on od północy: od mostu kolejowego Kraków - Zabłocie na wschód rzeką Wisłą do ujścia rzeki Białucha, następnie wzdłuż rzeki Białucha do al. Pokoju, dalej al. Pokoju poprzez rondo Dywizjonu 308 do ul. Centralnej, ulicami Centralną, Sołtysowską, Longinusa Podbipięty aż do skrzyżowania z ulicą Jerzego Giedroycia i dalej na północ tą ulicą do ul. Igołomskiej. Ulicą Igołomską na wschód do granic administracyjnych miasta Krakowa. Od zachodu: od mostu kolejowego linii Kraków - Zabłocie na rzece Wiśle, dalej na południowy - wschód linią kolejową Kraków - Tarnów po północnej stronie toru nr 6 do granic administracyjnych miasta Krakowa.

Rejon działania na terenie Powiatu Krakowskiego obejmuje gminę Igołomia-Wawrzeńczyce.


 


Samochody i specjalistyczne wyposażenie ratownicze JRG nr 4


GBARt 1,3/20 - samochód gaśniczy i ratownictwa technicznego, zbiornik na wodę o pojemności 1300 l, wydajność autopompy 2000 l/min, podwozie STAR L20/LE 8.180 4x2, silnik o mocy 180 KM przy pojemności 4580 cm3, zabudowa wykonana przez PUH Stolarczyk, liczba miejsc 1 + 1 + 4, wyposażenie: agregat prądotwórczy, maszt oświetleniowy 2000 W, zestaw hydrauliczny HOLMATRO, pilarka do drewna, pilarka do betonu-stali, narzędzia techniczne, zestaw poduszek ciśnieniowych VETTER, sorbenty, zestaw ratownictwa medycznego typu R 1.


GBARt 2,5/25 Man - średni samochód ratowniczo-gaśniczy, podwozie MAN 13.280 4x4, silnik o mocy 280 KM, zabudowa wykonana przez PUH Stolarczyk, liczba miejsc 1 + 1 + 4, zbiornik na wodę o pojemności 2500 l, autopompa S 20 HP – dwustopniowa, odśrodkowa pompa wirowa o wydajności Q=2550 l/min – 8 bar i 400 l/min – 40 bar, działko wodno-pianowe o wydajności 1600 l/min, stała instalacja zraszaczowa, wyposażenie: agregat prądotwórczy 2,2 KW, maszt oświetleniowy, wciągarka elektryczna o udźwigu 5000 kN , zestaw hydrauliczny LUKAS, pilarki do drewna, przecinarka do betonu i stali, narzędzia techniczne, zestaw ratownictwa medycznego typu R 1. Masa całkowita 13,0 t.


GCBA 5/24 Scania - ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy, podwozie Scania P 400 CB 4x4 EHZ, silnik o mocy 400 KM, zabudowa wykonana przez ISS Wawrzaszek, liczba miejsc 1 + 1 + 4, zbiornik na wodę o pojemności 5000 l, autopompa Ruberg R40/2,5 – dwustopniowa o wydajności Q=2400 l/min – 8 bar i 400 l/min – 40 bar, działko wodno-pianowe o wydajności 2400 l/min, wyposażenie: agregat prądotwórczy 6 KW, maszt oświetleniowy 2 x 1000 W, pilarka do drewna, narzędzia techniczne, zestaw ratownictwa medycznego typu R 1. Dopuszczalna masa całkowita 18,0 t.


GCBA 6,5 +4/60 Man - MAN TGA 26.430 6x6, ciężki samochód gaśniczy, zbiornik wody 6500l, zbiornik środka pianotwórczego 4000l, autopompa Rosenbauer R600 o wydajności 6000l/min, ubrania żaroochronne, linia szybkiego natarcia, działko przenośne o wydajności 2400l, kabina 1+1+1.



SCD-30 Magirus
- drabina mechaniczna o wysięgu 30 m, silnik IVECO, zabudowa nadwozia MAGIRUS-DEUTZ, napęd 2x4, możliwość pracy z koszem lub bez, kabina 1+2.


 




SCD-30 E-ONE –
samochód specjalny drabina mechaniczna o wysięgu 30 metrów. Silnik dwusuwowy diesel o mocy 500 KM. Kabina 1+1+5.

 



GCBM 18/21 Jelcz -
ciężki samochód gaśniczy, zbiornik na wodę 18000 l cysterna, motopompa FOX Rosenbauer o wydajności 2100 l/min, podwozie ciągnik siodłowy Jelcz o mocy 240 KM, kabina 1 + 1, naczepa cysterna produkcji oraz zabudowy "PZL - Krosno".


SRWod Mercedes - samochód ratownictwa wodnego, podwozie Mercedes 1225 Atego 4x4, liczba osi 2, napęd 4 x 4, moc silnika 250 KM, kabina 1 + 5, zabudowa zamknięta z osobnymi bocznymi drzwiami z niezależnym ogrzewaniem, samochód wyposażony w dźwig typu HIAB o wysięgu maksymalnym 8,4 m i udźwigu 1520 kg, z przodu pojazdu wciągarka o udźwigu max. 12 ton, maszt oświetleniowy 2 x 1000 W zasilany z generatora prądu o mocy 20 KW. Samochód przeznaczony do przewozu nurków i sprzętu nurkowego na miejsce działań ratowniczych.



SLRWod Toyota
- lekki samochód ratownictwa wodnego, podwozie Toyota HIACE 2,4 D napęd 4 x 4, moc silnika 54 KW, kabina 1 + 7, zabudowa zamknięta z osobnymi bocznymi drzwiami z niezależnym ogrzewaniem. Samochód przeznaczony do przewozu nurków i sprzętu nurkowego na miejsce działań ratowniczych.
 



SW 3000 - Star 944 -
średni samochód specjalny wężowy, napęd 4x4, silnik o pojemności 4580 cm3 i mocy 180 KM, służy do przewozu węży tłocznych W110 i armatury wodno-pianowej. Węże są zwinięte na dwóch zwijadłach po 1500 m / zwijadło.
Wyposażenie dodatkowe: agregat prądotwórczy o mocy 5,9 kVA.
 



SLKw 1220/9 Peugeot Boxer -
rok produkcji 2011, silnik 2,2 HDi o mocy 130 KM, o masie całkowitej do 3,5 tony, liczba miejsc 9. Lekki samochód kwatermistrzowski, służy także do przewozu sorbentów i sprzętu ratowniczego do akcji.
 



SLRR Suzuki Grand Vitara -
lekki samochód rozpoznania ratowniczego, liczba miejsc - 5, masa własna 1533 kg, stały napęd 4 x 4, moc 169 KM przy pojemności silnika 2393 cm3, sprzęt łączności radiowej oraz wyposażenie podstawowe dowódcy akcji ratowniczej.

 


Łódź motorowa Harpun - silnik zaburtowy Merkury moc 115 KM, długość 5,50 m, szerokość 2,18 m, załoga maksymalnie 4 osoby, masa całkowita 1330 kg, przeznaczona do wykonywania czynności ratowniczych na akwenach, wykonana z laminatów, niezatapialna, wyposażona w echosondę, układ kierowniczy, instalację paliwową, elektryczną, lampy nawigacyjne, oświetlenie alarmowe.



Łódź aluminiowa płaskodenna -
maksymalne obciążenie 560 kg lub 5 osób, silnik o mocy 20 KM MARINER-JET strugowodny, służy do przewozu nurków i innego sprzętu ratowniczego.


 


Ponton Oelfa SURF 360 - długość 360 cm, budowa hybrydowa typu RIB, silnik zaburtowy doczepny Merkury o mocy 40 KM, załoga maksymalnie 4 osoby, przewożony na przyczepie TRAMPTRAIL 750 J o ładowności 495 kg, służy do przewozu nurków na miejsce działań ratowniczych.


SeaKing Hammerhead - Hammerhead SeaKing jest w czołówce sonarów opuszczanych, które oferują wysokiej rozdzielczości 360 º obrazowanie dna. Zastosowany szeroki otwór przetwornika oraz technologia cyfrowa DST zapewnia otrzymywanie obrazu wysokiej jakości. Hammerhead SeaKing może pracować na dwóch częstotliwościach, wysokiej 935 kHz w celu osiągnięcia dużej rozdzielczości obrazu, oraz niższej 675 kHz w celu osiągnięcia większego zasięgu gdzie rozdzielczość obrazu nie ma tak dużego znaczenia.


Charakterystyka działań specjalistycznych

Jednym z rodzajów zadań statutowych prowadzonych przez straż pożarną jest ratownictwo wodne. Ratownictwo wodne jest to zespół czynności podejmowanych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej na wodzie i pod wodą, polegających na wydobywaniu ludzi, zwierząt i rzeczy (np. urządzeń, przedmiotów wartościowych, środków transportu, opakowań z substancjami niebezpiecznymi) oraz ograniczeniu bądź usuwaniu awarii instalacji, urządzeń i budowli hydrotechnicznych znajdujących się na powierzchniowych wodach śródlądowych. Zadania te realizowane są na podstawie ogólnie obowiązujących przepisów dotyczących ratowania ludzi, ochrony środowiska wodnego, nurkowania, płetwonurkowania i żeglugi.

W Komendzie Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie powyższe zadania realizują nurkowie wchodzący w skład Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Wodno-Nurkowego „Małopolska”.

Początki organizacji specjalistycznej grupy ratownictwa wodnego w Krakowie rozpoczęły się 1994 roku. Na kurs płetwonurkowania oddelegowani zostali dwaj strażacy zatrudnieni w Komendzie Rejonowej Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie tj. asp. Frankiewicz Tomasz i str. Bednarz Bogdan. Misję tworzenia grupy otrzymał asp. Tomasz Frankiewicz - płetwonurek KDP/CMAS * przeniesiony na stałe do JRG nr 4.

Jednak ze względu na brak specjalistycznego sprzętu niezbędnego do ratownictwa wodnego oraz następnych kandydatów do szkolenia SRW JRG nr 4 nie rozpoczęła działalności. W 1995 roku zakupiono łódź motorową "Harpun-550" , pozyskano ponton oraz cztery komplety do nurkowania (skafandry neoprenowe, automaty, butle, kamizelki ratunkowo-wypornościowe, sprzęt ABC).

W lipcu 1995 roku na szkolenie płetwonurkowe zostali oddelegowani następni kandydaci tj. mł.kpt. Dyba Paweł, asp. Klonowski Dariusz i str. Wincencik Adam. Wszystkie te osoby bardzo aktywnie uczestniczyły w organizacji grupy nurkowej. Pierwsze efekty działalności sekcji zaobserwowano z początkiem 1996 roku. Dalszym etapem rozwoju grupy była Decyzja nr 5/97 Komendanta Wojewódzkiego PSP w Krakowie z 6 lutego 1997 roku w sprawie prowadzenia działań w zakresie ratownictwa wodnego. W decyzji tej powierzono JRG nr 4 PSP w Krakowie w ramach specjalizacji działań ratowniczo-gaśniczych w Krajowym Systemie Ratowniczo-Gaśniczym działalność z zakresu ratownictwa wodnego. Ostatecznie, w konsekwencji najnowszych uregulowań prawnych st. bryg. inż. Antoni Nawrot - Komendant Miejski PSP w Krakowie Decyzją nr 20/01 z dnia 6 września 2001 roku powołał Specjalistyczną Grupę Wodno-Nurkową w JRG nr 4 KM PSP w Krakowie.

W chwili obecnej trzon Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Wodno-Nurkowego „ Małopolska” tworzą wykwalifikowani nurkowie i ratownicy stermotorzyści. Grupa liczy kilkudziesięciu stermotorzystów oraz 10 nurków których kwalifikacje przedstawiają się następująco:

  • 4 młodszych nurków MSW,

  • 6 nurków MSW, z których 4 posiada kwalifikacje do kierowania pracami podwodnymi.

 

W skład wyposażenia specjalistycznego jednostki wchodzi:

  • samochód ratownictwa wodnego na podwoziu Mercedes 1225 Atego 4x4 z zamontowanym dźwigiem typu HIAB o wysięgu maksymalnym 8,4 m i udźwigu 1520 kg oraz wciągarką o udźwigu max. 12 ton,

  • lekki samochód ratownictwa wodnego Toyota HIACE 2,4 D z napędem 4 x 4do przewozu nurków i sprzęt specjalistycznego,

  • łódź ratownicza HARPUN - 550 z silnikiem zaburtowym typu Merkury LPTO o mocy 115 KM wyposażona w echosondę ekranową i żuraw burtowy o udźwigu ok. 150 kg,

  • łódź aluminiowa z silnikiem zaburtowym strugowodnym o mocy 20 KM,

  • ponton ze sztywnym dnem z silnikiem zaburtowym typu Merkury o mocy 30 KM,

  • ponton MARINES 480 z silnikiem zaburtowym typu Merkury o mocy 40 KM,

  • 15 kompletnych zestawów do nurkowania w kombinezonach suchych,

  • 2 zestawy do nurkowania w wodzie zanieczyszczonej substancjami chemicznymi typu HD1500 (Heavy Duty cuff ),

  • zestaw balonów wypornościowych do podnoszenia konstrukcji pod wodą,

  • zestaw łączności przewodowej dla dwóch nurków,

  • zestaw przewodowego oświetlenia podwodnego,

  • kamera podwodna,

  • sonar poszukiwawczy Tritech Hammerhead.

W zakresie ratownictwa wodnego jednostka prowadzi następujące prace:

  • stawianie zapór olejowych przy użyciu sprzętu motorowodnego - współpraca z Sekcją Ratownictwa Chemicznego KM PSP w Krakowie,

  • zabezpieczenie imprez organizowanych na akwenach i przy akwenach,

  • ewakuacja ludności i mienia zagrożonego przez powódź,

  • uwalnianie zwierząt,

  • poszukiwania z pokładu łodzi motorowych,

  • poszukiwania podwodne ludzi i obiektów przy użyciu mieszanek nitroksowych,

  • wydobywanie obiektów z dna za pomocą balonów wypornościowych, dźwigów i wyciągarek,

  • ekologia podwodna - uszczelnianie rur i kanałów korkami i opaskami pneumatycznymi,

  • uszczelnianie tam i zastawek na ciekach i akwenach,

  • prace nurkowe przy obiektach hydrotechnicznych,

  • inne prace podwodne prowadzone z użyciem sprzętu hydraulicznego do cięcia metali i rozginania konstrukcji,

  • przy wykorzystaniu łączności przewodowej, oświetlenia przewodowego,

  • dokumentacja fotograficzna.


foto. Paweł Dyba

Ponadto utrzymywane są kontakty z innymi podmiotami ratowniczymi i organizacjami w zakresie współpracy w dziedzinie ratownictwa wodnego i podwodnego.

Należą do nich:

  • Krakowski Klub Płetwonurków "Kraken",

  • Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe,

  • Jednostka Antyterrorystyczna Policji,

  • Komisariat Wodny Policji,

  • Jednostka Saperów MON,

  • Urząd Żeglugi Śródlądowej.

Spośród wszystkich niebezpieczeństw występujących na terenie województwa małopolskiego, istotną role odgrywają zagrożenia związane z występowaniem na naszym terenie cieków wodnych, zbiorników wody stojącej oraz budowli hydrotechnicznych. Zagrożenia te mogą być wielorakiego rodzaju: począwszy od akcji przeciwpowodziowych, poprzez awarie związane z pracami na terenach obiektów hydrotechnicznych, na ratownictwie chemicznym i ekologicznym na akwenach skończywszy. Największą rzeką przepływająca przez nasze województwo jest Wisła na odcinku ok. 140 km., następnie Dunajec, Raba, Skawa, Dłubnia, Klimkówka, Białucha, Rudawa, Wilga oraz liczne potoki. Największe zbiorniki wodne to Zalewy: Rorznowski, Czorsztyn, Dobczyce, Kryspinów, Bagry, Płaszów, Przylasek Rusiecki, Zabierzów Bocheński, Zakrzówek. Ważniejsze budowle hydrotechniczne to Zapory: w Czorsztynie, na Klimkówce, na rzece Wiśle: Stopnie wodne - Borek Szlachecki, Kościuszko, Dąbie, Przewóz. Pod względem żeglugi rzecznej wykorzystywany jest jedynie niewielki odcinek rzeki Wisły na długości ok. 20 km, z portem przeładunkowym Kraków - Zabłocie. Transport i przeładunek obejmuje jedynie wydobywany z dna rzeki żwir.

Elementem stwarzającym zagrożenie jest duża ilość TSP transportowana drogami i koleją poprzez mosty nad akwenami, jak również w ich bezpośredniej bliskości /droga "Zakopianka"/. Rurociągi i instalacje przebiegające nad ciekami wodnymi. Wszelkie formy turystyki i wypoczynku nad wodą na terenie województwa w większości realizowane są na wodach stojących tj. na wymienionych wcześniej zalewach z wyjątkiem zbiorników wody pitnej np. Zalew Dobczyce, który podlega ochronie sanitarnej.

Opracował: bryg. Janusz Chawiński '2015


 

Statystyka

 

 


aktualizacja 2019-06-19 (C) KrK

 
 
 
 
 (c) Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie
 Administracja